سپرسازی و فایبرگلاس

از مهم ترین تجهیزاتی که برای محافظت از خودرو شما طراحی شده است سپرها هستند. در این مقاله قصد داریم در مورد سپرسازی و نحوه ساخت و جنس فایبرگلاس صحبت کنیم.

فایبر گلاس چیست؟

فایبر گلاس جنسی از شیشه است شبیه به شیشه های پنجره آشپزخانه. برای ساخت فایبرگلاس از این نوع شیشه ها استفاده می شود. سپس شیشه ها آنقدر گرم می شوند تا ذوب شوند. شیشه های ذوب شده را از شوراخ های بسیار ریزی رد می کنند و به این ترتیب  یک رشته شیشه بسیار نازک در حد میکرن به وجود می آید.

رشته هایی که به دست می آیند انعطاف پذیر هستند و می توان آن ها را در چندین دسته استفاده کرد. از آنها می توان برای عایق صدا استفاده کرد. برخی از کاربردهای فایبرگلاس بستگی به طول رشته های فایبرگلاس دارد. برخی دیگر از کاربردهای فایبرگلاس لازم است که شیشه ها ناخالصی کمتری داشته باشند و این نیز باعث انجام مراحل بیشتر خواهد شد.

بعد از ساخت فایبرگلاس بسته به نوع استفاده آن ممکن است به آن رزین افزوده شود تا هم مستحکم تر بشود و هم بتوان آن را در قالب های مختلف تغییر شکل داد. از فایبرگلاس در صنایع مختلفی استفاده می شود. برای ساخت درب ، تخته های موج سواری، آبگرمکن، بدنه قایل، تجهیرات ورزشی و قسمت های زیادی از تجهیزات خودرو استفاده می شود. البته کاربردهای بسیاری دیگری نیز دارد.

برای ساخت سپر و گلگیر در خودرو نیز از فایبر گلاس استفاده می شود. زمانی که فایبرگلاس فرم گرفت مجدد بر روی آن رزین کاری می شود و دوباره که فایبرگلاس سخت شد مجدد آن را با لایه های اضافه فایبرگلاس از داخل تقویت می کنند.

تعمیرات سپر فایبرگلاس در اتو وحیدی

در تعمیرگاه تخصصی اتووحیدی تعمیر انواع سپر های فایبر گلاس ماشین های سنگین و سبک انجام می شود. جوش پلاستیک انواع سپر های خودرو های داخلی و خارجی و ترمیم و بازسازی انواع سپر فایبرگلاس تخصص ماست.

در تصادفات عضوی که بیشترین آسیب را می بیند چراغ و سپر خودرو است. سپرهای فایبرگلاس بسته به نوع ساخت آنها کیفیت های بالا و پایین تری دارند. و ممکن است که آسیب پذیری کمتر یا بیشتری داشته باشد.

ساخت سپر فایبرگلاس

سپر خودرو از مهمترین قطعات خارجی خودرو است که علاوه بر تاثیرگذاری که بر روی زیبایی ظاهری خودرو دارد از تجهیزات ایمنی مهم خودرو نیز محسوب می شود. سپر اتوموبیل به دوجنس فایبرگلاس و فلزی است که در عقب و جلو خودرو قرار داده می شود و از ضربه هایی که به بدنه خودرو وارد می شود جلوگیری می کند.

طراحی و ساخت سپر ها در سال های اخیر تغییرات زیادی داشته است. سپرها خیلی مقاوم تر از گذشته شده اند و  سال های اخیر نقش مهمی در کاهش ضربات وارد شده ناشی از تصادفات شده اند.

بیشتر بدانیم ---> صافکاری بدون رنگ اتوموبیل یا صافکاری PDR  چیست؟

طراحی سپرهای خاص و سفارشی

با توجه به انواع خودرو سپرهای متفاوتی وجود داردکه باز هم با توجه به کاربرد آنها در طرح ها و مدل های گوناگون می باشند. سپرهای اتوموبیل با توجه به کاربرد آن به دو دسته سپر های فلزی و پلیمری که همان فایبرگلاس است تقسیم بندی می شوند.  سپرهای کامپوزیت پلیمری از چند لایه فایبرگلاس تشکیل شده است که مقاومت آن را افزایش می دهد.سپرهای فایبرگلاس انعطاف پذیری بیشتری دارند و بنابر این راحت تر به شکل اولیه بر می گردند.

سپر های فلزی ار کامپوزیت های فلزی ساخته شده است . این سپرها نسبت به سپرهای فایبرگلاس از سختی بالاتری برخوردار هستند و در نتیجه بیشتر مناسب خودروهای بیرون شهری هستند. سپر های فلزی به دلیل قیمت بالا و سنگینی وزن دیگر در ساخت اتوموبیل ها از آنها استفاده نمی شود. همچنین تعمیرات سپرهای فلزی نیز سخت تر است. از این رو در ساخت اتوموبیل های داخل شهری از سپرهای فایبرگلاس استفاده می شود. اتو وحیدی با تخصص بر روی طراحی انواع سپرهای سفارشی خودرو افتخار این را دارد که در این زمینه کاملا شما را راهنمایی کند.

اجزا سپر خودرو

سپر خودرو شامل اجزا مختلفی است که در زیر آنها را توضیح داده ایم:

سنسور:

استفاده از سنسور برای اتوموبیل امروزه به خصوص در اتوموبیل های مدرن بسیار رایج است. سنسورهای خودرو بر روی سپر عقب و جلو خودرو نصب می شوند. سنسور ها در هنگام برخورد اتوموبیل به جسمی هشدار می دهند. به خصوص در هنگام پارک کردن سنسورها خیلی به دقت عمل می کنند.

چراغ های مه شکن بر روی سپر:

چراغ های مه شکن بر روی سپر جلو اتوموبیل نصب می شود.  وظیفه چراغ سپر خودرو روشن کردن مسیر در شرایط جوی نامسائد و در مه را دارند. این چراغ ها از نوع هالوژن و زنون و دی لایت می باشند.

شبرنگ:

در برخی خودرو ها بر روی سپر ها شبرنگ نصب می شود.

درپوش سپر:

از درپوش برای پوشاندن قسمت هایی مانند سنسور، بکسل بند و نازل چراغ شویی استفاده می شود. درپوش سپر از جنس خود سپر می باشد.

تعمیر سپر خودرو تا چه حد امکان پذیر است؟

تعمبرات سپر خودرو به عوامل گوناگونی مانند میزان آسیب وارد شده و شدت آسیب و جنس سپر بستگی دارد . اگر ضربه وارد شده به سپر بسیار زیاد باشد و سپر کاملا از بین برود تنها راه حل تعویض سپر است اما اگر در حد خراشیدگی می توان با کمک پولش  آن ها را ترمیم کرد.

مراحل ترمیم سپر اتومبیل

ترمیم سپر اتوموبیل شامل 6 مرحله است که عبارت است از برشکاری کردن، کرومات کردن، نفوذ پلاستیک، سرد کردن، خمکاری و پلیسه گیری.

در مرحله برشکاری، ورق ها با استفاده از ذستگاه لیزر برش داده می شوند.

در مرحله کروماتی کردن، یک لایه پوشش کرومات بر روی سپر کشیده می شود. این لایه مانند ضد زنگ می باشد و باعث می شود که سپر خودرو زنگ نزد.

مرحله نفوذ پلاستیک که در این مرحله پلاستیک های ذوب شده را وارد سپر می کنند و به آن شکل دلخواه را می دهند.

مرحله خمکاری ، پس از انجام تمامی مراحل حال باید قطعات را خم کرد.

و مرحله آخر پلیسه گیری است که پلیسه ها به سپر خودرو افزوده می شود.

هزینه های صافکاری و یا تعویض سپر چقدر می شود؟

جواب این سوال مربوط به عوامل مختلفی می شود. همچنین غیر از این عوامل هزینه سپرسازی قیمت ثابتی ندارد و بستگی به تعمیرگاهی دارد که به آن مراجعه می کنید. ما در مجموعه خدماتی اتووحیدی همیشه انصاف را اولین فاکتور قرار می دهیم و تمام سعی مان بر این است که مشتریان راضی باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *